Mielipidekirjoituksen jälkeen on varmaan hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään omaa oppimistansa. Jälkikäteinen reflektio auttaa varmasti vielä käsittelemään omia ajatuksia jäsennellymmin ja tarjoaa myös tavan oppia lisää.

Kun päädyin kirjoittamaan sosiaalisesta mediasta ja sen käytännöistä mielipidekirjoituksen aloin miettimään erilaisia sovelluksia joita itse käytän. Olisinko nähnyt jonkin sosiaalisen median kanavan toiminnassa puutteita tai parantamiskeinoja mietein.

Tästä heräsi ajatukset Moodlen keskustelupalstoista. Muistan joskus elokuun lopulla miettineeni millaisia keskusteluja mahtaa löytyä opiskelijoita kiinnostavan aiheen palstoilta. Tyhjältä näyttikin. 

Tutkein ennen mielipidekirjoitustani kuinka omissa kursseissani opiskelijat/opettajat olivat käyttäneet moodlen keskustelupalstaa hyväksi. Keskustelupalstoilta ei juuri löytynyt keskustelun avauksia, eikä keskustelijoita lukuunottamatta paria kysymystä kurssin suoritustavoista.

Näiden havaintojen jälkeen aloin miettimään millaisena moodlen keskustelupalstoja voisi käyttää parhaiten myös opiskelua tukevana alustana, eikä vain tiedotusvälineenä. Mielestäni moodle sisälsikin resursseja luentojen väliseen oppimiseen.

Julkaisin mielipidekirjoitukseni omassa blogissani, sillä en kokenut aiheen välttämättä koskettavan suurempia medioita kuin yliopistomedioita. Lisäksi olisin kokenut ehkä hieman epämukavalta laittaa mielipidekirjoitusta julkisempaan jakoon, sillä olen ajatellut poistaa sen kurssin jälkeen. Mielipidekirjoitus olisi varmaankin ollut mahdollista lähettää vaikka aviisille. Blogit ovat mielestäni myös pätevä paikka kirjoittaa mielipidekirjoituksia, sillä silloin tulee usein selville, että kyse on kirjoittajan omista ajatuksista ja kirjoittajan oma tausta tulee hieman esille.

Mielestäni harjoitus oli hyvä meille opiskelijoille, jotta näkisimme paremmin erilaisia vaikutuskeinoja ja opetustapoja joita voimme tulevaisuudessa käyttää sosiaalisessa mediassa. :)